Waterblessing, DID, en mijn laatste weekend in PP!

17 maart 2014 - Phnom Penh, Cambodja

Hoi:).

Ik heb weer een hele leuke week achter de rug, de laatste volle week werken, want mijn laatste dag is donderdag de 20e  omdat ik vrijdag tijd nodig heb om te pakken! Vorige week maandag ben ik s avonds naar een waterblessing gegaan! Om 17.30 zijn we met een hele groep vrijwilligers op weg gegaan naar een Pogota in Phnom Penh voor deze blessing. Hier hebben we eerst een hele tijd met een monnik gepraat, die ons veel heeft verteld over zijn leven en over het Boeddhisme. Hij vertelde ons bijvoorbeeld dat er 5 verschillende soorten boze geesten zijn (de woorden ervoor zijn niet echt te vertalen in het Engels, laat staan Nederlands). Deze boze geesten kunnen bezit van je nemen en planten dan slechte gedachte in je hoofd, als voorbeeld gaf hij zelfmoord. De boze geesten kunnen ook allerlei ziekten veroorzaken zoals kanker. De bovenverdieping van het complex waar we ons bevonden was ingericht als een soort uitslaapkamer van een ziekenhuis. Hier lagen allemaal zieke mensen die door de artsen waren opgegeven, en die nu behandeld werden door de monniken. De monnik die wij spraken had dossiers vol met documenten van mensen die volgens de dokter ongeneselijk ziek waren, maar die hij toch had kunnen genezen door eerst de boze geest te verdrijven, en vervolgens traditionele medicijnen toe te passen. Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken, maar ik vind het wel heel mooi dat de mensen hier er zo erg in geloven. De monnik die wij spraken was echt overtuigd van zijn geneeskundige talenten.. Dus Pjot, het komt er op neer dat je de afgelopen jaren je tijd heb zitten verspillen, echte levens worden gered door Boeddhistische monniken, haha ;-).

Na dit verhaal was het tijd om onze zondes van ons af te spoelen en de boze geesten uit ons lichaam te verbannen. Hij haalde wat wierrook stokjes tevoorschijn, dipte deze in een bakje water en schudde die heen en weer over ons hoofd. Ik dacht dat dit het was en dat het dus wel mee viel hoe nat we werden, dat was een foute gedachte.

We gingen naar buiten en moesten al onze kleding uittrekken en ons met doeken bedekken. Vervolgens ga je op een soort trappetje zitten, met je rug naar de Monnik toe die achter je staat op de hoogste treden ( t zijn er maar 4, dus het is niet heel hoog). Als je er eenmaal voor klaar zit pakt hij een schep die je ook gebruikt als je hier naar de WC gaat (zo eentje waar ik vorige week nog in heb geplast), en schept hij water over je heen. De mannen waren eerst aan de beurt, ze waren met 4 en verder was er een hele grote groep vrouwen. Dit was een erg vermakelijk moment voor ons :D. Na genoten te hebben van het uitzicht waren wij aan de beurt!

Het water werd met een mega klets tegen onze hoofden aan gesmeten, en toen de eerste lading water mijn raakte kreeg ik al meteen de slappe lach. Dit hele watergooi proces duurte ongeveer 2 minuten en na 10 seconden waren we al helemaal doorweekt! Er waren geen handdoeken, dus onze kleren werden een beetje gebruikt om onszelf af te drogen. Vervolgens gingen we weer naar binnen en kregen we allemaal een rood armbandje en een zakdoek waar de monnik een soort WC verfrisser overheen spoot, en heel hard tegen aan blies. Deze zakdoek zal ons tijdens al zonder verdere reizen beschermen, zolang we hem bij ons houden. Voordat we weer naar huis gingen wilde de monnik nog een groepsfoto en haalde zijn Ipad tevoorschijn. Tenslotte drukte hij ons nog op het hart om hem toe te voegen op Facebook, haha.

Op donderdag avond was het de laatste avond van een aantal vrijwilligers en zijn we uiteten gegaan bij Cyclo, een frans restaurant waar ik heerlijke Coq au vin heb gegeten! Na het eten zijn we naar een bar gegaan, Equinox, waar een Ska band aan het optreden was. De meest extreme nerds speelde geweldige muziek. Hier hebben we heerlijk een paar uurtjes gedanst!

Ook op vrijdag avond ben ik uit eten geweest, dit keer een heel speciaal diner: Dine in the Dark! Dit is een restaurant waarin blinden aan het werk zijn als ober. Ze willen de klanten een idee geven van hoe het is om blind door het leven te gaan en het is dus pikkedonker. Ik zag letterlijk geen hard voor ogen!! Door elkaars schouder vast te pakken werden we door de ober, Honey, naar onze tafel begeleid, waar ze ons liet voelen waar ons bestek en ons drinken was. Honey vertelde ons over haar leven, en hoe het is om blind te zijn in Phnom Penh. Haar verhaal was hartverscheurend. Ze leeft in een huis met ongeveer 100 andere blind mensen, ze slapen met 10 personen op een kamer en ze heeft altijd iemand nodig als ze ergens heen wilt. Ze heeft een vaste motordriver, maar als hij druk is kan ze niets omdat ze wordt genegeerd door alle andere moto/tuktuk drivers. Mensen maken grapjes over haar en lachen en schelden haar uit in de straten als ze alleen is. Gelukkig heeft ze nu de kans om te werken en geld te verdienen, iets waar ze heel erg blij en dankbaar voor is. Ook studeert ze Engels aan een universiteit in Phnom Penh.

Oke, terug naar het eten, wat 4 gangen betrof! We hadden de keuze tussen Aziatisch, internationaal en vegetarisch. Aangezien we elke dag al rijst eten, kozen we voor internationaal. Ons werd gegarandeerd dat alles wat op ons bord terecht kwam eetbaar was, een hele geruststelling! Toen het voorgerecht kwam begon ik vol goede moed met mes en vork te eten. Iets wat haast ondoenlijk is als je geen idee hebt wat er op je bord ligt en je helemaal niets ziet! Maar uiteindelijk had ik iets te pakken en stopte het in mijn mond, ik beet en er was een harde krak! Een heel raar, hard ding bevond zich in mijn mond.. Het bleek een garnaal te zijn, die moesten we dus eerst zelf nog even pellen. Na een aantal mislukte pogingen om meer eten op mijn vork te krijgen, legde ik mijn bestek opzij en begon ik met mijn handen te eten, toch niemand die het zag. Het is heel interessant om dingen te eten die je niet kan zien, je ontdekt allerlei nieuwe smaken en structuren. Ons voorgerecht was een salade met zalm, garnalen en avocado. De avocado had ik helemaal gemist, haha. Maar ik herinner me wel dat ik iets geks, zachtigs en redelijk smaakloos proefde, en dat terwijl ik avocado heerlijk vind als ik weet dat ik het eet!

Het volgende gerecht was ons hoofdgerecht, dit keer begon ik al meteen met mijn handen mijn bord te verkennen.. Peper saus, een soort vlees (we konden onze vinger er niet op leggen wat het precies was), broccoli en tomaat (blijkbaar gevuld met knoflook) en aardappelgratin. Het was HEERLIJK!! Het vlees bleek achteraf lamsvlees te zijn! LEKKERLEKKERLEKKER! De discussies aan tafel waren heel grappig, vooral bij het 3e gerecht, omdat niemand het echt eens was over wat we aan het eten waren. Voor het 3e gerecht, een tussengerecht, kregen we drie kleine soepjes in een soort shotglaasjes. Een soep, mijn favoriet, was heel dikkig en die heb ik er met mijn wijsvinger uit gelik (volgens mij waren er geen kleine lepels of ik kon die van mij gewoon niet vinden). We dachten dat het paddenstoelen soep was, maar het bleek een SPINAZIE met aardappelsoep te zijn.. Voor de mensen die het niet weten, ik heb een hekel aan spinazie! Hahaha dat was dus een hele grappige uitkomst. De andere 2 soepjes waren gazpacho (die was makkelijk te raden), en een watermeloen met nog-iets-soep. Ook heel lekker:).

Tenslotte het toetje, JAMMIE! Ongelooflijk maar waar, herkende ik de chocolade cake plakjes niet als chocolade.. hahah. Op deze cakeplakjes lagen bananaroles (echt heerlijk!! We hebben ze ook in het apartment, het is een soort loempia, maar dan zit er alleen banaan in!), hier overheen zat chocolade saus. En tussen deze stukjes hemel in lagen plakjes ananas, en achteraf bleek er ook sinaasappel op ons bord gelegen te hebben.

Dine in de dark was een hele leuke en bijzondere ervaring, en ik raad het jullie allemaal aan!! Na het eten hebben we nog een drankje gedaan en na gepraat over deze nieuwe ervaring:).

De dag erna probeerde we lekker uit te slapen, helaas blijkt dat hier onmogelijk, want om kwart voor 8 was ik al klaar wakker. We zijn in de ochtend (voorlopig voor de laatste keer) naar Russian Market gegaan, waar Daphne een hele boel souvenirs heeft ingeslagen. Vervolgens hebben we tapas gegeten bij een restaurantje dat Le Jardin heet, en een hele goede plek is om even te ontsnappen aan de drukte van de stad. In de middag heb ik lekker geskypt met thuis!

Na het eten wilde Daphne graag naar een sportbar om voetbal te kijken, ze nam Mette (Deens) en mij op sleeptouw, en we zijn naar SCORE! gegaan. Hier bestelde we een biertoren en gingen we er goed voor zitten. Mette en ik hebben vooral gekletst, en om 23.30 voegde Olive zich ook bij ons. Toen we de biertoren soldaat hadden gemaakt zijn we naar een rooftopbar gegaan, die blijkbaar the Reggaerooftop heet, geen idee waarom, want ze draaide geen reggae. Maar dit was een hele leuke plek en we konden de hele stad zien!! Uiteindelijk gingen we pas om 4.30 naar huis!

Helaas faalde ook de 2e uitslaappoging en werd ik om half 9 wakker!! Gisteren heb ik dan ook niets gedaan behalve mijn Lonely Planet doorgespit en in mijn airco-kamer gechillt. Aan het eind van de middag zijn we nog even langs Riverside gegaan voor een voet, hoofd, rug en schouder massage van een uur!! Heerlijk relaxt hebben we gegeten en zijn we lekker op tijd naar bed gegaan! Nog 6 dagen in Cambodja te gaan en dan is het tijd voor het volgende avontuur!

Liefs

1. Josephine:
    17 maart 2014
    Hee Jet
    Wat super leuk allemaal, ben wel jaloers hoor! We spannend dat het eerste deel van je reis er bijna op zit maar Thailand vind je vast ook te gek! Heel veel plezier nog je laaste dagen in Cambodja! X