Dragshow, Kampong Spoe

6 maart 2014 - Kampong Spoe, Cambodja

Lieve allemaal!

Ik heb weer een goede week en weekend achter de rug! Op woensdag avond was er en GRATIS wijnproeverij in Slurbar, die wij uiteraard niet konden overslaan. Het leven in pp is al duur genoeg, dus de kans om gratis te drinken lieten we natuurlijk niet voorbij gaan! De wijn was heel lekker en toen de proeverij over was hebben we wat flessen gekochtJ. Daphne drinkt geen wijn en Charlot ging over op bier. Samen hadden ze een biertoren besteld, die 3 liter bier bevat. Dit zorgde voor hele grappige taferelen, waarvan de beste denk ik was toen Daphne Charlot uitdaagde om haar biertje te atten, Char na een half biertje faalde, de hele boel in haar handen en over Daphnes been en schoen uitkotste om vervolgens de rest van het biertje achterover te slaan! Hahaha! What goes around comes around.. Ik weet niet of ik dit in een eerder verhaal heb geschreven, maar toen Daphne een keer dronken was kotste ze over mij heen;-). Dit hoort ze overigens nog steeds dagelijks.

Afgelopen weekend ben ik lekker in PP gebleven, eigenlijk wilde Daphne en ik naar Koh Kong gaan, dicht bij de thaise grens, maar dat werkte niet echt lekker met de bussen, dus besloten we thuis te blijven. Vrijdag avond was het de laatste avond van Charlot, heel gek dat ze nu weg is. Ze was hier toen ik aankwam, ze leerde me de weg overstreken zonder dood te gaan, zij heeft mij en Anna riverside laten zien, ze heeft me leren onderhandelen met tuktuk drivers, haha. Op haar laatste avond zijn we eerst met een groot gedeelte van de vrijwilligers uit eten gegaan bij FCC. Normaal vind ik het altijd wat veel als we met bijna de hele groep op stap gaan, maar deze avond was echt ontzettend leuk! Na het eten zijn we naar de Blue Chilli gegaan, een gay bar. Dit was echt hilarisch want om 11 uur begon the travestieten show…. 4 van de meest gruwelijk geklede mannen deden een playback show op nummers van Lady Gaga, Beyonce en Christina Aguilera. De meest moeilijke bewegingen kwamen voorbij, en de meeste van hen kunnen beter met hun kont schudden dan menig vrouw. Ze droegen allemaal veel te korte jurkjes en rokjes en wilde allemaal veel te graag hun kante hipsters showen. Er was ook een oud vrijwilliger mee, hij is een 28 jarige jongen van Japan, en ondanks dat hij de afgelopen maanden heeft gereisd was hij erg wereldvreemd. Pas aan het eind van de show, toen en van de mannen zijn pruik afdeed kwam hij er achter dat het geen echte vrouwen waren die aan het dansen waren. Hahaha hij heeft 3 kussen gehad van de travo’s en na elke kus keek hij nog verwarder uit zijn ogen! Na deze show hadden wij nog geen genoeg van de gayscene en zijn we naar een gayclub (Heart of Darkness) gegaan, ook dit was hilarisch. De hele tent stond vol met Cambodjaanse mannen en een handje vol Cambodjaanse vrouwen,  wij waren de enige toeristen. Ik moet zeggen dat ze hele goede muziek draaide en hier hebben we lekker gedanst, ik ben minstens 10 keer in mijn kont geknepen door een Cambodjaanse chick die de hele tijd om ons heen aan het dansen was! Hahaa Ik zie het maar als een compliment. Om 2 uur zijn we terug naar huis gegaan omdat we de volgende dag redelijk vroeg op moesten voor Dirty Weekend. Dit is een weekend dat word georganiseerd door Projects Abroad, en waarbij we de echte vrijwilligers kunnen uithangen. We zijn naar een schooltje gegaan in een van de buitenwijken van PP, en hier hebben we de muren geverfd en versierd. Het was echt bloedje heet en ik heb nog nooit van mijn leven zo veel gezweet!! Het was wel heel leuk, maar ook heel vermoeiend gezien we redelijk laat in bed lagen. Op zondag hebben we extreem weinig gedaan, mijn grootste activiteit was naar de supermarkt lopen om een pak melk te kopen..

Op maandag ging ik weer op zakenreis met mijn werk, dit keer met een andere groep collega’s. Helaas was die dikzak er ook weer bij.. Ik heb hem deze dagen i.p.v. fatty, speknek genoemd, omdat ik dat ook hardop kan zeggen zonder dat hij dat begrijpt. Gelukkig wist ik nu van zijn eet steel gewoonte en zat ik tijdens elke maaltijd ver bij hem vandaan, haha. Maar even terug naar mijn tripje, we zijn naar de Kampong Spoe province geweest, waar we de Ya Ang community hebben bezocht. Deze community heeft 14 dorpen, hiervan hebben we er 8 bezocht. BCV wilde graag weten of deze community geschikt is om op te nemen in de BCV target area’s en hier dus een project te starten. Ik heb echt 3 hele leuke en interessante dagen gehad. Veel van de dorpelingen hadden nog nooit een blanke gezien en ik werd de hele dag door iedereen aangestaard. Sommige wisten genoeg moed te verzamelen om even mijn arm aan te raken, maar de meeste bleven op veilige afstand. Ik heb geleerd mezelf voor te stellen in Khmer, en toen ik dat deed vuurde ze allerlei vragen op mij af waar ik natuurlijk helemaal niets van begreep, haha dat was een beetje awkward.

De wegen rondom de dorpen waren de ergste die ik ooit heb meegemaakt. Die dikzak zat achter het stuur leek het prachtig te vinden en knalde, al lachend, over elke hobbel heen. Sommige waren wel een meter diep!!! De extreem diepe deed hij dan iets voorzichtiger, maar toch staat er denk ik permanent een afdruk van mijn hoofd in het raam, de stoel en het dak van de auto. Wat een drama, en die speknek maar lachen… Dat was echt mega slecht voor mijn humeur, vooral in de ochtend!

Verder werd ik tijdens deze trip ook gek van de taalbarrière, ik had een tolk die zelf niet zo goed Engels sprak, en waar ik alles echt 10x aan moest vragen voordat ik ongeveer een antwoord had. Overdag lunchte we in een van de dorpen, waar er rijst en soep voor ons werd klaar gemaakt.. “Kippen”soep is hier iets anders dan thuis. Ze pakken een kip, dood en kaal geplukt, maar verder met alles erop en eraan, en hakken het met een soort bijl in stukjes..  Niets geen slechte stukjes vlees eruit halen, of letten op de botten, nee random word er oplos gehakt. Vervolgens wordt alles behalve het hoofd (thank god!) in de soep geflikkerd. Toen ik de 1e dag mijn soepje aan het eten was kwam ik dus opeens een kippenklauw tegen!!! OMG.. Ik dacht eerst nog dat het misschien nog voor de smaak was, maar nee. Speknek (hoe kan het ook anders) at het helemaal op, met tenen en al! Naast de rijst en de soep hadden we kokosnoten als toetje, en spekkie hakte ze allemaal open en zoog ze half leeg voordat hij ze uitdeelde.. Ik heb mijne aangenomen en opzij gezet.

Die avond zijn we ergens Yoki soep gaan eten, dit is soep met werkelijk alles erin wat je maak van bedenken. Van groente tot noedels tot vlees tot vis tot rijstkorrels tot…. VISSENHOOFDEN! Ja, er dreef een vissenkop inclusief ogen en tanden in mijn soep. Ik hoef jullie natuurlijk niet te vertellen wie die heeft opgegeten.. Nu lijkt het alsof de soep niet lekker was, maar dat is niet zo. Het was echt heerlijk, de kippensoep was ook gewoon goed te doen, alleen een beetje lastig te eten met al die botjes overal.

Ik moest tijdens een van de dorpsbezoekjes plassen, en er was een WC huisje, wat echt een wonder was, want normaal gesproken sturen ze je met een soort handdoek naar een bosje. Het was een hurk wc maar dat was helemaal prima. Ik ging er lekker voor hangen en voelde opeens iets aan mijn bil, een spinnenweb! Ik kreeg een onheilspellend gevoel en draaide me snel om.. Een van de grootste spinnen die ik ooit van mijn leven heb gezien (ik reken de tarantula die ik heb gegeten mee!) bevond zich een paar centimeter van mijn linker bil!!! OMG! Ik ging echt niet opnieuw hurken zodat mijn bil nog dichter bij de spin zou komen dus ik moest een oplossing bedenken.  Gelukkig word ik steeds beter in het bedenken van creatieve oplossingen! Na een WC bezoek word je geacht om je spul weg te spoelen met een soort plastic pan, die je in vult met water en dan leeg kiepert in de WC. Mijn creatieve oplossing is wel te raden denk ik. Het werkte overigens heel goed! Haha

Op dinsdag waren we eerder klaar dan verwacht en zijn we naar een Cave tempel geweest. Het was echt prachtig om te zien. Ontzettend grote ronde rotsen, met kleine openingen waardoor je naar binnen kon, vervolgens moest je heel goed op je hoofd letten, en zo kwamen we uiteindelijk bij de tempel aan. Ze begonnen met elkaar een gebed op te zeggen/te zingen. Het was echt zo interessant om te zien,7 Cambodjanen op hun knieën heen en weer wiegend terwijl 5 minuten lang een gebed opzeggen. Ik kan het niet zo goed uitleggen, maar het voelde alsof ik getuigen was van iets heel persoonlijke en intieme, dat maakte het heel bijzonder. Ik heb al vaker een gebed bijgewoond maar nog nooit eentje op deze manier, eentje waarbij ze hardop aan het bidden waren. Heel gaaf!

Ik ben nu weer lekker thuis, ben op woensdag avond thuis gekomen. De rest van deze week is lekker kort, vandaag heb ik maar een half dagje gewerkt omdat ik mijn spullen naar huis heb gestuurd, mam, pap en Milou let op: tussen 17 en 20 maart komt er een pakketje bij jullie aan, open maken is niet toegestaan! Morgen nog een dagje werken en dan vertrek ik zaterdag samen met Daphne naar Mondulkiri. Daar ben ik al een keer geweest, maar het was heerlijk om daar te zijn, te wandelen en van de natuur te genieten. We gaan nu een andere wandeling doen dan eerst, en olifanten rijden!!

Heel veel liefs!

1. Joyce:
    6 maart 2014
    Gek wijf ben je ook! Hahahha wat schrijf je toch lekker eerlijk en direct. Goed te horen dat je helemaal aan het Cambodjaanse leven bent gewend! Liefs